SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número3Dedicação exclusiva na docência universitária em Angola: realismo ou utopia?A EDUCAÇÃO BÁSICA COMO DIREITO NO BRASIL: UMA ANÁLISE DAS DETERMINAÇÕES E PARADOXOS DA LEGISLAÇÃO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

MARTINS, ANGELA MARIA; ROSA, SANNY  e  SOUSA, SANDRA MARIA ZÁKIA LIAN. ALLOCATING STUDENTS IN CLASSES IN THE MUNICIPAL SCHOOL SYSTEM: PERCEPTIONS OF SCHOOL´S PRINCIPALS. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2020, vol.36, n.3, pp.1153-1175.  Epub 20-Jan-2021. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol36n32020.101037.

This article discusses the mechanisms of selection adopted by principals of municipal schools in order to receive and allocate students in classes and which may, eventually, accentuate differences and inequalities in the schooling process. A group dynamic was carried out with 18 school principals and 5 advisors from the Municipal Education Secretariat of a municipality in the Metropolitan Region of São Paulo. Data indicate that the practices that prevailed in the municipal network are: enrollment due to proximity to the school physical network; teacher self-assessments; and teaching preferences.

Palavras-chave : educational policy; school principals; selection of students; class composition.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )