SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número1Valorização do professor da educação básica e as metas do PNE: um estudo do caso de Piraquara/ PRUniversidades estaduais paulistas e políticas de formação docente: confrontos e tensões no início da década de 2010 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

ALMEIDA, FREDERICO ALVES  e  XAVIER, FLAVIA PEREIRA. Inequalities inside the school: the formation of the repeating students classroom. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2021, vol.37, n.1, pp.109-131.  Epub 08-Abr-2022. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol37n12021.105420.

The objective of the research is to analyze the formation process of elementary school classrooms. The paper uses data from School Census and ‘Prova Brasil’ of municipal schools of Contagem-MG, considering gender, race, socioeconomic status, performance in Mathematics, and grade retention. The results show that the students who experienced grade retention, with low socioeconomic status and insufficient performance, were concentrated in specific classrooms, and grouping of students by certain characteristics was a school decision, although researches show the disadvantages of this form of organization.

Palavras-chave : Grade retention; Classroom composition; Public schools; School inequalities.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )