SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número1A formação de competências socioemocionais na política nacional de alfabetização: uma análise críticaO IDEB e seus efeitos na organização do trabalho escolar índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

TREVISOL, JOVILES VITÓRIO  e  GARMUS, RICARDO. The autonomy principle in the brazilian university: meanings in dispute. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2021, vol.37, n.1, pp.307-326.  Epub 08-Abr-2022. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol37n12021.105947.

The autonomy principle has been at the center of discussion since the creation of the first universities. The tensions have been, in general, motivated by political disputes presented in the interior of the society and the State. The purpose of this article is to present the results of a study regarding autonomy in the Brazilian university tradition. The research showed, among other aspects, the strict correlation between democracy and autonomy.

Palavras-chave : Educational policies; Higher education; University Autonomy; Constitution of 1988.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )