SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número2A política e a prática da gestão do currículo em São Paulo: ensinamentos de Paulo Freire à frente da Secretaria Municipal de Educação (1989-1991)Paulo Freire e o consenso progressivo na gestão da educação municipal em São Paulo. A cunha e o formão índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

OLIVEIRA, INÊS BARBOSA DE. Curriculum policy in freirean management in Sao Paulo: dialogue with Ana Maria Saul. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2021, vol.37, n.2, pp.653-673.  Epub 31-Mar-2022. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol37n22021.113178.

This essay is based on a conversation with professor Ana Maria Saul and reflections on her. It aims to present Freire’s management at SME/SP, as she perceives it today. Methodologically inscribed in the field of narrative research, it addresses, in three parts, the themes of democratic education, university-school dialogues, and everyday life and their narratives, present in Freire’s management, dialoguing with the author’s concepts such as humanization, dialogue, and the educator’s political commitment as ways of fighting domination. In the end, it brings a reflection on the Freirean utopia as opposed to the current dystopia.

Palavras-chave : Paulo Freire; educational management; school-university dialogue; everyday school life; continuing education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )