SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número3Reforma educacional no sistema estadual de ensino: do enfraquecimento dos princípios democráticos às contradições na gestão dos processos educativos na escola pública em GoiásGestão por resultados e a nova rotina escolar na rede municipal de ensino de Porto Alegre (RME/POA) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

PALU, JANETE  e  PETRY, OTO JOÃO. School Management Plans: contradictions and disputes in the new governance policy of state public schools in Santa Catarina. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2021, vol.37, n.3, pp.1199-1234.  Epub 15-Mar-2022. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol37n32021.111082.

The article questions the adoption of School Management Plans (SMPs), the new way of choosing Santa Catarina state public schools’ principal and governance strategy since 2013, identifying the contradictions and disputes that permeated its implementation. It is a qualitative research, of the explanatory type, carried out from a bibliographic and documentary study, the data were submitted to the techniques of Content Analysis (Bardin, 2016). It became evident that, despite the announcement of the SMPs as instruments of democratic management, their origin and operationalization are in line with neoliberal reforms, which conceive of education as an instrument of domination and not of human emancipation.

Palavras-chave : Educational policies; Governance; School Management Plans.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )