SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número110Percepciones de los docentes universitarios para la construcción de una cultura de paz índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versión impresa ISSN 0104-4036versión On-line ISSN 1809-4465

Ensaio: aval. pol. públ. educ. vol.29 no.110 Rio de Janeiro ene./marzo 2021  Epub 13-Ene-2021

https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002800101 

Agradecimentos

Conselho Editorial ad hoc


Agradecemos aos avaliadores que contribuíram para assegurar o padrão de qualidade da revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação.

Abelardo Bento Araújo (Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, CEFET-MG, Belo Horizonte, MG, Brasil); Adelia Maria Miglievich Ribeiro (Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória, ES, Brasil); Adolfo Ignácio Calderón (Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas, Campinas, SP, Brasil); Adriana Barroso de Azevedo (Universidade Metodista de São Paulo - UMESP, São Paulo, SP, Brasil); Adriana Bauer (Fundação Carlos Chagas e USP, São Paulo, SP, Brasil); Adriana Rivoire Menelli de Oliveira (Centro Universitário Metodista, Porto Alegre, RS, Brasil); Alba Garcia-Barrera (Universidad a Distancia de Madrid - Udima, Madrid, España); Aílton Paulo de Oliveira Júnior (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, SP, Brasil); Aline Battisti Archer (Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Alexandre Pereira Salgado Junior (USP, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP,Brasil); Ana Paula Serrata Malfitano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, São Carlos, SP, Brasil);Ana Rita Faria (Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal); Andrea Tereza Brito Ferreira (Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, PE, Brasil); Amos Nascimento (University of Washington, Washington, United States of America); Ana Clara Bortoleto Nery (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, São Paulo, SP, Brasil); Ana Cristina Prado de Oliveira (UNIRIO - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Ana Maria Eyng (Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUC-PR, Curitiba, PR, Brasil); Andréa Barbosa Gouveia (Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Andres Chiappe (Universidad de La Sabana, Chía, Cundinamarca, Colômbia); Ângelo Ricardo de Souza (Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Annie Gomes Redig (Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Angela Mágda Rodrigues Virgolim (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Ângela Maria Cristina Uchoa de Abreu Branco (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Ângela Rabelo Barreto (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Antonio Luzón (Universidad de Granada, Granada, España); António Manuel Duarte (Universidade de Lisboa- Ulisboa, Lisboa, Portugal); Armando Terribili Filho (Fundação Armando Álvares Penteado – FAAP, São Paulo, SP, Brasil); Artur Marecos Parreira e Moreira Gonçalves (Universidade Lusófona, Lisboa, Portugal); Bertha de Borja Reis do Vale (Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Carmen Rodríguez-Martínez (Universidad de Málaga, Málaga, España); Carolina Iturra Chile (Universidad de Talca, Talca, Chile); Cintia Schwamberger (Universidad Nacional de San Martín, Buenos Aires, Argntina); Claudia Daniele Leite (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco – IFPE, Recife, PE, Brasil); Cristina Costa Lobo (Universidade Portucalense Infante D Henrique, Porto, Portugal); Cyntia Paes de Carvalho (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Dalton Francisco de Andrade (Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Denize Sepulveda (Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Diana da Veiga Manderlet (Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UERJ, Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Dinorá Zucchetti (Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil); Domingos Manuel de Barros Fernandes (Universidade de Lisboa, Lisboa Portugal); Douglas da Silva Tinti (Universidade Cidade de São Paulo – UNICID, São Paulo, SP, Brasil); Edicléa Mascarenhas Fernandes (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Edson Maciel Peixoto (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo-IFES, Cachoeiro de Itapemirim, ES, Brasil); Edméa Oliveira dos Santos (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Eimard Gomes Antunes do Nascimento (Universidade de Aveiro - UA, Aveiro, Portugal); Eliana Borges Correia de Albuquerque (Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Recife, PE, Brasil); Eliana de Moura (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS, Porto Alegre, RS, Brasil); Elisângela Bernado (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Elsio José Corá (Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS, Chapecó, SC); Elton Luiz Nardi (Universidade do Oeste de Santa Catarina- Unoesc, Joaçaba, SC, Brasil); Emilia Maria da Trindade Prestes (Universidade Federal da Paraíba -UFPB, João Pessoa, PB, Brasil); Erinaldo Ferreira do Carmo (Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, Pernambuco, Brasil); Fátima Aparecida da Silva Dias (Universidade Norte do Pará – Unopar, Londrina, PR, Brasil); Fátima Bayma de Oliveira (Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Fátima Maria Neves (Universidade Estadual de Maringá – UEM, Maringá, Paraná, Brasil); Francisco José da Silveira Lobo Neto (Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Francisco RemolinaEnsaio: Caviedes (Universidad Industrial de Santander - UIS, Bucaramanga, Santander, Colômbia); Geraldo Caliman (Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasília, DF, Brasil); Giselle Cristina Martins Real (Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD, Dourados, MS, Brasil); Gonzalo Donoso (Universidad de Chile, Santiago, Chile); Guilherme Issamu Hirata (IDados, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Gustavo Fontoura de Souza (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN, Natal, RN, Brasil); Gustavo Marchisotti (Empresa de Tecnologia e Informações da Previdência, Dataprev, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Helder Nuno Ricardo Ferraz (Universidade do Porto, FPCEUP, Porto, Portugal); Ilma Ferreira Machado (Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT, Cáceres, MT, Brasil); Irene Cadime (Universidade do Minho - UMinho, Braga, Portugal); Ivanete Bellucci Almeida (Faculdade de Tecnologia Victor Civita - Fatec Tatuape – CEETPS, São Paulo, SP, Brasil); Ivár César Oliveira de Vasconcelos (Universidade Paulista – UNIP, Brasília, DF, Brasil); Jacira da Silva Câmara (Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasília, DF, Brasil); Jaime Farias Dresch (Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC, Lages, SC, Brasil); Janaina Specht da Silva Menezes (Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Janete Palazzo (Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasília, DF, Brasil); Javier Coollado-Ruano (Universidad Nacional de Educación - UNAE , Cañar, Ecuador); Javier Pericacho Goméz (Universidad Antonio de Nebrija, Madrid, España); Jefferson Mainardes (Universidade Estadual de Ponta Grossa –UEPG, Ponta Grossa, PR, Brasil); Jevuks Matheus de Araújo (Universidade Federal da Paraíba - UFPB, João Pessoa, PB, Brasil); João Casqueira Cardoso (Universidade Fernando Pessoa, Porto, Portugal); João dos Reis Silva Junior (Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos, SP, Brasil); Jomária Mata de Lima Alloufa (Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, Natal, RN, Brasil); Jorge Luis Yangali (Universidad Nacional del Centro del Perú, Huancayo, Perú); Juan Carlos Castellanos Ramírez (Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, México); Julio Cesar Godoy Bertolin (Universidade de Passo Fundo - UPF, Passo Fundo, RS, Brasil); Jussara Cristina Barboza Tortela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas, Campinas, SP, Brasil); Laelia Portela Moreira (Universidade Estácio de Sá – UNESA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Leandro Marino (Fundação Cesgranrio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Ligia Leite Silva (Fundação Cesgranrio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Lincoln de Araújo Santos (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Lincoln Tavares Silva (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Lúcia Regina Goulart Vilarinho (Universidade Estácio de Sá-UNESA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Luciana Alaíde Alves Santana (Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Cruz das Almas, BA, Brasil); Luci dos Santos Bernardi (Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Chapecó, SC, Brasil); Luísa Cerdeira (Universidade de Lisboa-ULisboa, Lisboa, Portugal); Luiz Gustavo Lima Freire (Universidade de Lisboa-ULisboa, Lisboa, Portugal);Luzia Queiroz Hippolyto (Instituto Federal de Brasília-IFB, Brasília, DF, Brasil); Marcelo Arancibia Herrera (Universitat Oberta de Catalunya, Catalunya, España); Marcelo Lambach (Universidade Federal do Paraná - UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Márcia Aparecida Jacomini (Universidade Federal de São Paulo – Unifesp, São Paulo, SP, Brasil); Márcia Denise Pletsch (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Márcia Lisbôa Costa de Oliveira (Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Margaréte May Berkenbrock Rosito (Universidade Cidade de São Paulo – Unicid, São Paulo, SP, Brasil); Maria Clara Sodré Salgado Gama (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Maria Cristina Joly (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Maria da Conceição Silva Soares (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Maria da Glória da Veiga Moura (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Maria de Fatima da Costa Lippo Acioli (Faculdade de Tecnologia de Alagoas - FAT, Maceió, AL, Brasil); Maria Dilnéia Espíndola Fernandes (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS, Campo Grande, MS, Brasil); Maria Elisa Rolo Chaleta (Universidade de Évora-UE, Évora, Portugal); Maria Elizete Guimarães Carvalho (Universidade Federal da Paraíba - UFPB, João Pessoa, PB, Brasil); Maria Estela Dal Pai Franco (Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Maria Eugénia Ferrão (Universidade da Beira Interior - UBI, Covilhã, Portugal); Maria Isabel Filgueiras Lima Ciasca (Universidade Federal do Ceará - UFCE, Fortaleza, CE, Brasil); Maria João de Carvalho (Universidade de Tras-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal); Maria Vitória Ribas de Oliveira Lima (Universidade de Pernambuco – UPE, Recife, PE, Brasil); Mariângela Spotti Lopes Fujita (Universidade Estadual Paulista - Unesp, São Paulo, SP, Brasil); Marilda Pasqual Schneider (Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc, Joaçaba, SC, Brasil); Marilia Andrade Torales Campos (Universidade Federal do Paraná - UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Mario Madroñero Morillo (Universidad Nacional de Educación - Unae, Ecuador); Marly de Abreu Costa (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Marsyl Bulkool Mettrau (Universidade Salgado de Oliveira – Universo, Niterói, RJ, Brasil); Miguel Pereyra (Universidad de Granada, Granada, España); Mônica Ribeiro da Silva (Universidade Federal do Paraná - UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Naura Syria Carapeto Ferreira (Universidade Tuiuti do Paraná – UTP, Curitiba,PR, Brasil); Neusa Chaves Batista (Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil); Nicholas Davies (Universidade Federal Fluminense -UFF, Niterói, RJ, Brasil); Nilva Celestina Carmo (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais – IF Sudeste MG, Juiz de Fora. MG, Brasil); Nuno Fraga (Universidade de Madeira, Funchal, Portugal); Rafael Gumiero (Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – UNIFESSPA, Marabá, PA, Brasil); Olga Moreno-Fernández (Universidade de Sevilha, Sevilha, España); Paulino de Jesus Cardoso (Universidade do Estado de Santa Catarina– UDESC, Florianópolis, SC, Brasil); Paula Guimarães (Universidade de Lisboa – ULISBOA, Lisboa, Portugal); Paulo César Dias (Universidade Católica Portuguesa, Minho, Portugal); Paulo Lima Júnior (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Paulo Sérgio Sgarbi Goulart (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Pedro Alberto Barbetta (Universidade Federal de Santa Cantarina - UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Pedro Reis (Universidade de Lisboa –Ulisboa, Lisboa, Portugal); Ramon García Perales (Universidad de Castilla-La Mancha – UCLM, Ciudad Real, España); Ranilce Iosif (Universidade de Alberta, Edmonton, Canadá); Regina Celi Alvarenga de Moura Castro (Universidade Federal do Pará – UFPA, Belém, PA, Brasil); Remi Castioni (Universidade de Brasília – UNB, Brasília, DF, Brasil); Renato de Oliveira Brito (Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, Brasil); Rita de Cássia Prazeres Frangella (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Romualdo Luiz Portela de Oliveira (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, Brasil); Rosana Glat (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Roseli Esquerdo Lopes (Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, São Carlos, SP, Brasil); Rosilda Arruda Ferreira (Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB – Cruz das Almas, BA, Brasil); Rosilene Beatriz Lopes (Secretaria de Estado da Criança do Distrito Federal, Brasília, DF, Brasil); Sanny Silva da Rosa (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP, São Paulo, SP, Brasil); Sergio Luiz Pereira da Silva (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Unirio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Silvia Regina dos Santos Coelho (Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasília, DF, Brasil); Simone Caputo Gomes (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, SP, Brasil); Sinara Pollom Zardo (Universidade de Brasília – UNB, Brasília, DF, Brasil); Suely da Silva Rodrigues (Fundação Cesgranrio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Sylvia Garcia Rodrigues (Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Pampulha, MG, Brasil); Tarso Mazzotti (Universidade Estácio de Sá - Unesa, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Theresa Adrião (Universidade de Campinas – Unicamp, Campinas, SP, Brasil); Terezinha Oliveira (Universidade Estadual de Maringá - UEM, Maringá, PR, Brasil); Thiago Alves (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, SP Brasil); Tufi Machado Soares (Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, Juiz de Fora, MG, Brasil); Vanessa Campos de Lara Jakimiu (Universidade Estadual do Paraná - Unespar - Campus União da Vitória, União da Vitória, PR, Brasil); Vanilda Paiva (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Vera Lucia Felicetti (Universidade La Salle – Unilasalle, Canoas, RS, Brasil); Vera Lúcia Jacob Chaves (Universidade Federal do Pará – UFPA, Belém, PA, Brasil); Vera Salvador (Universidade Gama Filho - UGF, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Victor Eduardo Cancino Cancino (Universidad Santo Tomás, Santiago, Chile); Victor Novicki (Universidade Católica de Petrópolis - UCP, Petrópolis, RJ, Brasil); Virgínio Isidro Martins de Sá (Universidade do Minho – U.Minho, Braga, Portugal).

Creative Commons License  This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.