SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número113A Educação permanente e a formação continuada docente: questões urgentes para um mundo pós-pandêmico índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036versão On-line ISSN 1809-4465

Ensaio: aval. pol. públ. educ. vol.29 no.113 Rio de Janeiro out./dez 2021  Epub 07-Out-2021

https://doi.org/10.1590/s0104-40362021002900113 

Agradecimentos

Conselho Editorial ad hoc


Agradecemos aos avaliadores que contribuíram para assegurar o padrão de qualidade da revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação.

Alexandre Godoy Dotta (Centro Universitário Autônomo do Brasil-UniBrasil e da Faculdade Estácio de Curitiba, Curitiba, PR, Brasil); Abelardo Bento Araújo (Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais-CEFET, MG, Belo Horizonte, MG, Brasil); Adelia Maria Miglievich Ribeiro (Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória, ES, Brasil); Adolfo Ignácio Calderón (Pontifícia Universidade Católica de Campinas-PUC-Campinas, Campinas, SP, Brasil); Adriana Barroso de Azevedo; (Universidade Metodista de São Paulo - UMESP, SP, Brasil); Adriana Bauer (Fundação Carlos Chagas e USP, São Paulo, SP, Brasil); Adriana Rivoire Menelli de Oliveira (Centro Universitário Metodista, Porto Alegre, RS, Brasil); Adriana Lira (Centro Universitário de Brasília do Distrito Federal -UDF, Brasília, DF, Brasil); Aílton Paulo de Oliveira Júnior (Universidade de São Paulo -USP, São Paulo, SP, Brasil); Alba Garcia-Barrera (Universidad a Distância de Madrid - Udima, Madrid, España); Alexandre Pereira Salgado Junior (Universidade de São Paulo-USP, São Paulo, SP, Brasil; (Alexandre Nascimento Almeida (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Alex Darío Estrada (Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Chimborazo, Ecuador); Aline Battisti Archer (Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Ana Clara Bortoleto Nery (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, São Paulo, SP, Brasil); Ana Cristina Prado de Oliveira (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro-UNIRIO, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Ana Maria Carneiro (Universidade Estadual de Campinas -UNICAMP, Campinas, SP, Brasil); Ana Maria Eyng (Pontifícia Universidade Católica do Paraná -PUC-PR, PR, Brasil); Ana Paula Serrata Malfitano (Universidade Federal de São Carlos-UFSCar, São Carlos, SP, Brasil); Ana Rita Faria (Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal); Ana Vilma Tijiboy (Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRS, RS, Brasil); Andréa Barbosa Gouveia (Universidade Federal do Paraná -UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Andrea da Paixão Fernandes (Universidade do Estado do Rio de Janeiro -UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Andrea Tereza Brito Ferreira (Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, PE, Brasil); Andres Chiappe (Universidad de La Sabana, Chía, Cundinamarca, Colombia); Angela Carrancho (Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil) Angela Mágda Rodrigues Virgolim (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Ângela Maria Cristina Uchoa de Abreu Branco) Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Ângela Rabelo Barreto (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Ângelo Ricardo de Souza (Universidade Federal do Paraná -UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Annie Redig (Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); António Manuel Duarte (Universidade de Lisboa- Ulisboa, Lisboa, Portugal); Arão Davi Oliveira (Universidade Católica Dom Bosco - UCDB, Campo Grande, MS, Brasil); Armando Terribili Filho (Fundação Armando Álvares Penteado -FAAP, São Paulo, SP, Brasil); Artur Marecos Parreira e Moreira Gonçalves (Universidade Lusófona, Lisboa, Portugal); Bertha de Borja Reis do Valle (Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ); Caio Augusto Carvalho Alves (Universidade de São Paulo -USP, São Paulo, SP, Brasil); Camila Ferreira da Silva (Universidade Federal do Amazonas -UFAM, Manaus, AM, Brasil); Carlinda Leite (Universidade do Porto -UP, Porto, Portugal); Carolina Iturra Herrera (Facultad de Psicología, Universidad de Talca, Lircay, Chile); Caterine Vila Fagundes (Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil); Cintia Schwamberger (Universidad Nacional de San Martín, Buenos Aires, Argentina); Claudia Daniele Leite (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco -IFPE, Recife, PE, Brasil); Claudia Neves (Universidade Aberta, Lisboa, Portugal); Clélia de Freitas Capanema (Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasília, DF, Brasil); Cristiano Amaral Garboggini di Giorgi (Universidade do Oeste Paulista , Unoeste, Presidente Prudente, SP, Brasil); Cristina Costa-Lobo (Instituto de Estudos Superiores de Fafe, Fafe, Medelo, Portugal); Cyntia Paes de Carvalho (PUC-Rio, Rio de Janeiro, Brasil); Danielle Carusi Machado (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Danilo de Melo Costa (Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG, Brasil); Denize Sepulveda (Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Deuzimar Costa Serra (Universidade Estadual do Maranhão -UEMA, São Luiz, Maranhão, Brasil); Diana da Veiga Manderlet (Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Diego Eller Gomes (Universidade Federal de Santa Catarina -UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Diléia Aparecida Martins Briega (Universidade Federal de São Carlos -UFSCar, São Carlos, SP, Brasil) Dinorá Zucchetti (Universidade Federal do Rio Grande do Sul–UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil); Domingos Manuel de Barros Fernandes (Universidade de Lisboa -Ulisboa, Lisboa, Portugal); Douglas da Silva Tinti (Universidade Cidade de São Paulo -UNICID, São Carlos, SP, Brasil); Eimard Gomes Antunes do Nascimento (Universidade de Aveiro -UA, Aveiro, Portugal); Eliana Borges Correia de Albuquerque (Universidade Federal de Pernambuco -UFPE, Recife, PE, Brasil); Eliana de Moura (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul -PUCRS, Porto Alegre, RS, Brasil); Elisabete Soares Ferreira (Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto - FPCE-UP, Porto, Portugal); Elisângela Bernado (Universidade Federal do Estado Rio de Janeiro -UNIRIO, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Elma Julia Gonçalves de Carvalho (Universidade Estadual de Maringá - UEM, Maringá, PR, Brasil); Elton Luiz Nardi (Universidade do Oeste de Santa Catarina-UNOESC, Joaçaba, SC, Brasil); Elaine Perdigão (Faculdade Cesgranrio -FACESG, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Eloisa Maia Vidal (Universidade Estadual do Ceará -UECE, Fortaleza, CE, Brasil); Emerson Augusto de Medeiros (Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA, Mossoró, RN, Brasil); Emilia Maria da Trindade Prestes (Universidade Federal da Paraíba - UFPB, João Pessoa, PB, Brasil); Ercília Maria Angeli Teixeira de Paula (Universidade Estadual de Ponta Grossa -UEPG, Ponta Grossa, PR, Brasil); Graciela Alejandra Rubio (Universidad de Valparaíso - UV, Valparaíso, Chile); Fátima Aparecida da Silva Dias (Universidade Norte do Pará -Unopar, Londrina, PR, Brasil; (Fátima Bayma de Oliveira (Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Francisco Cristiano da Silva Macedo (Instituto Federal do Maranhão -IFMA, Timom, MA, Brasil); Francisco Javier Pericacho Gómez (Universidade Camilo José Cela -UCJC, Madri, Espanha); Francisco Remolina -Caviedes (Universidad Industrial de Santander UIS, Bucaramanga, Santander, Colômbia); Geraldo Caliman (Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasília, DF, Brasil); Giselle Cristina Martins Real (Universidade Federal da Grande Dourados -UFGD, Dourados, MS, Brasil); Glauco Silva Aguiar (Faculdade Cesgranrio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Guilherme Issamu Hirata (IDados, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Gustavo Fontoura de Souza (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte-IFRN, Macau, RN, Brasil); Hanuzia Pereira Ferreira (Universidade Estadual do Ceará -UECE, Fortaleza, CE, Brasil); Helder Nuno Ricardo Ferraz (Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto- FPCEUP, Portugal; investigador no Centro de Investigação e Intervenção Educativas - CIIE-UP); Héliton Ribeiro Tavares (Universidade Federal do Pará- UFPA, Belém, PA, Brasil); Ilma Ferreira Machado (Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT, Cáceres, MT, Brasil); Inês Barbosa de Oliveira (Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ/Universidade Estácio de Sá – UNESA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil) Ione Ribeiro Vale (Universidade Federal de Santa Catarina -UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Irene Cadime (Universidade do Minho - UMinho, Braga, Portugal); Ivár César Oliveira de Vasconcelos (Universidade Paulista -UNIP, Brasília, DF, Brasil); Ivo Dickmann (Universidade Comunitária Regional de Chapecó -UNICHAPECÓ, Chapecó, SC, Brasil); Jaciara de Sá Carvalho (Universidade Estácio de Sá -UNESA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Jaime Farias Dresch (Universidade do Planalto Catarinense -UNIPLAC, Lages, SC, Brasil); Janaína Ferreira Ma (Universidade de Brasília - UnB, Brasília, DF, Brasil); Janaina Specht da Silva Menezes); Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Janete Palazzo (Universidade Católica de Brasília -UCB, Brasília, DF, Brasil); José Rubens Lima Jardilino (Universidade Federal de Ouro Preto -UFOP, Mariana, MG, Brasil); Javier Collado Ruano (Universidad Nacional de Educación, Azogues, Cañar, Ecuador); Jefferson Luis Brentini da Silva (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, São Paulo, SP, Brasil); Jefferson Mainardes (Universidade Estadual de Ponta Grossa -UEPG, Ponta Grossa, PR, Brasil); Joana Peixoto (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - IFG / Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC Goiás, Goiânia, GO, Brasil); João Casqueira Cardoso (Universidade Fernando Pessoa, Porto, Portugal); João dos Reis Silva Júnior (Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil); Jomária Mata de Lima Alloufa (Universidade Federal do Rio Grande do Norte -UFRN, Natal, RN, Brasil); Jhon Jairo Mosquera Rodas (Universidad Cooperativa de Colombia -UCC, Bogotá, Colombia); Jorge Luis Yangali (Universidad Nacional del Centro del Perú. Huancayo, Perú); José Marcelino de Rezende Pinto (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, SP, Brasil); Juan Carlos Castellanos Ramírez (Universidad Autónima de Baja California, Mexicali, México); Julio Cesar Godoy Bertolin (Universidade de Passo Fundo -UPF, Passo Fundo, RS, Brasil); Jussara Cristina Barboza Tortella (Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas, Campinas, SP, Brasil); Laelia Portela Moreira Universidade Estácio de Sá -UNESA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Leandro Marino (Fundação Cesgranrio-CESGRANRIO, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Leonardo Amaro Nolasco da Silva (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Lígia Martha Coimbra da Costa Coelho (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UniRio, Rio de Janeiro, Brasil); Ligia Silva Leite (Fundação Cesgranrio-CESGRANRIO, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Lincoln de Araújo Santos (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Lincoln Tavares Silva (Universidade Estadual do Rio de Janeiro -UERJ -Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Luci dos Santos Bernardi (Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil); Lúcia Regina Goulart Vilarinho (Universidade Estácio de Sá-UNESA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Luciana Alaíde Alves Santana (Universidade Federal do Recôncavo da Bahia -UFRB, Cruz das Almas, BA, Brasil); Luísa Cerdeira (Universidade de Lisboa-ULisboa, Lisboa, Portugal); Luiz Antônio Sousa de Araújo (Universidade Federal Fluminense -UFF, Niterói, RJ, Brasil); Luiz Gustavo Lima Freire (Universidade de Lisboa-ULisboa, Lisboa, Portugal); Luzia Queiroz Hippolyto (Instituto Federal de Brasília -IFB, Brasília, DF, Brasil); Marcelo Arancibia Herrera (Universitat Oberta de Catalunya, Catalunha, Espanha); Marcelo Lambach (Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil); Marcelo Siqueira Maia Vinagre Mocarzel (Universidade Católica de Petrópolis -UCP, Petrópolis, RJ, Brasil); Márcia Aparecida Alferes (Secretaria de Estado de Educação Paraná -SSED, Curitiba, PR, Brasil); Marcia Buss Simão (Universidade Federal de Santa Catarina -UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Márcia Denise Pletsch (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro -UFRRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Márcia Marques de Carvalho (Universidade Federal Fluminense -UFF, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Marta Mateus Almeida (Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal); Marco Túlio Aniceto França (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul -PUCRS, Porto Alegre, RS, Brasil); Marcos Edgar Bassi (Universidade Federal de Santa Catarina –UFSC, Florianópolis, SC, Brasil); Margaréte May Berkenbrock Rosito (Universidade Cidade de São Paulo -UNICID, São Paulo, SP, Brasil); Maria João de Carvalho (Universidade de Trás-Os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal); Maria Lucivânia Souza dos Santos (Universidade Federal de Pernambuco -UFPE, Recife, PE, Brasil); Maria da Conceição Silva Soares (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Maria de Fatimá Costa Lippo Acioli (Faculdade de Tecnologia de Alagoas–FAT do Centro Universitário Mário Pontes Jucá-UMJ, Maceió, AL, Brasil); Maria Elisa Rolo Chaleta (Universidade de Évora-UE, Évora, Portugal); Maria Elizete Guimarães Carvalho (Universidade Federal da Paraíba -UFPB, João Pessoa, PB, Brasil); Maria Eugénia Ferrão (Universidade da Beira Interior - UBI, Covilhã, Portugal); Maria Isabel Filgueiras Lima Ciasca (Universidade Federal do Ceará - UFCE, Fortaleza, CE, Brasil); Marilda Pasqual Schneider (Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UNIOESTE, Cascavel, PR, Brasil); Marilia Andrade Torales Campos (Universidade Federal do Paraná - UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Maristela Ferro Nepomuceno (Universidade Federal de São João del-Rei -UFSJ, São João del-Rei, MG, Brasil); Marli André (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo -PUC-SP, São Paulo, SP, Brasil); Marlize Rubin Oliveira (Universidade Tecnológica Federal do Paraná -UTFPR, Londrina, PR, Brasil); Marly de Abreu Costa (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Marsyl Bulkool Mettrau (Universidade Salgado de Oliveira -Universo, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Mônica Pereira dos Santos (Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Mônica Ribeiro da Silva (Universidade Federal do Paraná -UFPR - Curitiba, PR, Brasil; Mylene Cristina Santiago (Universidade Federal Fluminense -UFF, Niterói, RJ, Brasil); Nelson Antônio Simão Gimenes (Fundação Carlos Chagas/ Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil); Neusa Chaves Batista (Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil); Nicholas Davies (Universidade Federal Fluminense-UFF, Niterói, RJ, Brasil); Nuno Miguel da Silva Fraga (Universidade de Madeira, Funchal, Portugal); Ocimar Munhoz Alavarse (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, SP, Brasil); Olga Moreno-Fernández (Universidade de Sevilha, Sevilha, Espanha); Paula Guimarães (Universidade de Lisboa -ULISBOA, Lisboa, Portugal); Paulo César Dias (Universidade Católica Portuguesa, Minho, Portugal); Paulo Romualdo Hernandes (Universidade Federal de Alfenas - Unifal, Alfenas, MG, Brasil); Pedro Reis (Universidade de Lisboa -Ulisboa, Lisboa, Portugal); Priscila Ferreira de Lima Fonseca (Universidade Federal de Pernambuco -UFPE, Recife, PE, Brasil); Quezia Vila Flor Furtado (Universidade Federal da Paraíba -UFPB, João Pessoa, PB, Brasil); Rafael Gumiero (Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará -UNIFESSPA, Marabá, PA, Brasil); Ramon García Perales (Universidad de Castilla-La Mancha, Espanha); Ranilce Mascarenhas Guimarães-Iosif (Universidade de Alberta, UOFA, Edmonton, Canadá); Raúl Esteban Ithuralde (Universidad Nacional de Santiago del Estero -UNSE, Santiago del Estero, Argentina); Regilson Maciel Borges (Universidade Federal de Lavras -UFLA, Lavras, MG, Brasil); Regina Celi Alvarenga de Moura Castro (Universidade Federal do Pará -UFPA, Belém, PA, Brasil); Renata Meira Veras (Universidade Federal da Bahia -UFBA, Salvador, BA, Brasil); Remi Castioni (Universidade de Brasília -UNB -Brasília, DF, Brasil); Renato de Oliveira Brito (Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasília, DF, Brasil); Ricardo Normanha (Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, Campinas, SP, Brasil); Rita de Cássia Prazeres Frangella (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil) Roberto Brazileiro Paixão (Universidade Federal da Bahia -UFBA, Salvador, BA, Brasil); Roberto Rafael Dias da Silva (Universidade do Vale do Rio dos Sinos -Unisinos, São Leopoldo, RS, Brasil); Rodrigo Rosistolato (Universidade Federal do Rio de Janeiro -UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Romualdo Luiz Portela de Oliveira (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, SP, Brasil); Rosana Glat (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Siderly do Carmo Dahle de Almeida (Centro Universitário Internacional Uninter - UNINTER, Curitiba, PR -Brasil); Silke Weber (Universidade Federal do Pernambuco -UFPE, Recife, PE, Brasil); Siomara Moreira Vieira Borba (Universidade do Estado do Rio de Janeiro -UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Silvia Irene Adame (Universidad Autónoma de Gudalajara -UAG, Zapopan, Jalisco, México); Silvia Regina dos Santos Coelho (Universidade Católica de Brasília-UCB, Brasília, DF); Sinara Zardo (Universidade de Brasília -UNB, Brasília, DF, Brasil); Sonia Casillas-Mártin (Universidad de Salamanca, Salamanca, Castilla y León, España) Sonia Ferreira Lopes Toffoli (Universidade Estadual de Londrina -UEL, Londrina, PR, Brasil); Sônia Maria Chaves Haracemiv (Universidade Federal do Paraná -UFPR, Curitiba, PR, Brasil); Suely da Silva Rodrigues (Fundação Cesgranrio-CESGRANRIO, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Tania Maria Rodrigues França (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro -UNIRIO, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Tânia Resende de Freitas (Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG, Brasil); (Tereza Cristina Pereira Carvalho Fagundes (Universidade Salvador -UNIFACS, Salvador, BA, Brasil); Terezinha Oliveira (Universidade Estadual de Maringá -UEM, Maringá, PR, Brasil); Thaís Barcellos (Universidade de São Paulo -USP, São Paulo, SP, Brasil); Theresa Maria de Freitas Adrião (Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP, Campinas, SP, Brasil); Thiago Alves (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, SP, Brasil); Tufi Machado Soares (Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, Juiz de Fora, MG, Brasil); Vanessa Campos de Lara Jakimiu (Universidade Estadual do Paraná -Unespar, União da Vitória, PR, Brasil); Vera Lúcia Jacob Chaves (Universidade Federal do Pará -UFPA, Belém, PA, Brasil); Vera Lucia Salvador (Universidade Gama Filho-UGF, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Vicente de Paula Almeida Junior (Universidade Federal da Fronteira Sul -UFFS, Chapecó, SC, Brasil); Victor Eduardo Cancino Cancino (Universidad Santo Tomás, Santiago, Chile); Victor Novicki (Universidade Católica de Petrópolis - UCP, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Virginia Louzada (Universidade do Estado do Rio de Janeiro -UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil); Virginia Maria Pereira de Melo (Universidade Estadual de Goiás-UEG, Anápolis, GO, Brasil/ Centro Universitário de Anápolis-UniEvangélica, Anápolis, GO, Brasil); Virgínio Isidro Martins de Sá (Universidade do Minho -U.Minho, Braga, Portugal); Zara Figueiredo Tripodi (Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP, Ouro Preto, MG, Brasil).

Creative Commons License  This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.