SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28Práticas escolares e inovação docente na Espanha contemporânea. A reflexão de eventos chave em revistas educacionaisInovação educacional em três periódicos brasileiros de História da Educação (1997-2022) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

POZO-ANDRES, Maria del Mar Del. An essay on the interpretation of the mechanisms of pedagogical appropriation: The decroly practices in spain (1910-1940). Hist. Educ. [online]. 2024, vol.28, e134522.  Epub 30-Mar-2024. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/134522.

This article deals with the mechanisms of pedagogical appropriation of an educational innovation, the so-called "centres of interest", which are identified with the Belgian pedagogue Ovide Decroly. It analyses the ways in which pedagogical knowledge about the centres of interest circulated among peer groups, i.e. how teachers communicated their school trials and practices to each other. And we study how these processes of transfer between peers transformed the mechanisms of appropriation of Decrolyan school practices.

Palavras-chave : Pedagogical appropriation; centres of interest; educational innovation; Decroly; Spain.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )