SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 número2Psicologia e formação: o olhar do caçadorAdorno e os tipos de comportamento musical: atualidade e limites de uma categorização índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Inter Ação

versão impressa ISSN 0101-7136

Resumo

LASTORIA, Luiz A. Calmon Nabuco. Cenas didático-pedagógicas e suas relações com o desenvolvimento da racionalidade tecnológica. Rev. Inter Ação [online]. 2014, vol.39, n.2, pp.285-295. ISSN 0101-7136.  https://doi.org/10.5216/ia.v39i2.31708.

Marcuse's concept of technological rationality is still quite real because it allows for a critical analysis of our society. When applied to education it shows how our social practices, objectively organized with the help of technological devices, supercede themselves and create systemic consequences. This article analyzes some of these consequences for educational policies and forms of school management by investigating day-to-day occurences in a small school in the São Paulo countryside.

Palavras-chave : Technological Rationality; System; Autonomy.

        · resumo em Inglês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )