SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2As formas de manifestação do Direito EducacionalSociedade, educação e história: representações de professores sobre qualidade de ensino: um estudo comparativo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista da Faculdade de Educação

versión impresa ISSN 0102-2555

Resumen

CUNHA, Marcus Vinicius da. A antinomia do pensamento pedagógico: o delicado equilíbrio entre indivíduo e sociedade. Rev. Fac. Educ. [online]. 1993, vol.19, n.2, pp.189-204. ISSN 0102-2555.

This article places pedagogical ideas between, on one hand, the ideal of respect for the individual and on the other, social necessities. It analyses John Dewey’s thinking as being a balancing factor between these potentially opposite tendencies. The contribution made by measurement Psychology and by Sociology to Education are considered as indicators of the tendency to value demands of society over individual liberty.

Palabras clave : John Dewey; Educational Psychology; Educational Sociology; Psychological Tests; Brazilian Education.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )