SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2As formas de manifestação do Direito EducacionalSociedade, educação e história: representações de professores sobre qualidade de ensino: um estudo comparativo índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista da Faculdade de Educação

versão impressa ISSN 0102-2555

Resumo

CUNHA, Marcus Vinicius da. A antinomia do pensamento pedagógico: o delicado equilíbrio entre indivíduo e sociedade. Rev. Fac. Educ. [online]. 1993, vol.19, n.2, pp.189-204. ISSN 0102-2555.

This article places pedagogical ideas between, on one hand, the ideal of respect for the individual and on the other, social necessities. It analyses John Dewey’s thinking as being a balancing factor between these potentially opposite tendencies. The contribution made by measurement Psychology and by Sociology to Education are considered as indicators of the tendency to value demands of society over individual liberty.

Palavras-chave : John Dewey; Educational Psychology; Educational Sociology; Psychological Tests; Brazilian Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )