SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número01O registro da cor em requerimentos para concursos de professoresNegando igualdade de oportunidades educacionais: foco no monitoramento de habilidades na Educação Especial índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Perspectiva

versão impressa ISSN 0102-5473

Resumo

COELHO, Wilma de Nazaré Baía. A experiência estadunidense das ações afirmativas: uma análise à luz da teoria da igualdade de Ronald Dworkin. Perspectiva [online]. 2010, vol.28, n.01, pp.63-88. ISSN 0102-5473.

Ronald Dworkin’s equality theory is based on the premise of equality of resources, as a facet of distributive justice, and is understood to be compatible with a fraternal and liberal society, based on a political principle of equal consideration for all its members. In this sense, the article looks at some of the decisions of the U.S. Supreme Court from the perspective of Dworkin’s theory, and offers some brief commentaries about the most recent decisions of that court concerning affirmative action policies. Finally, some considerations are presented about a possible application of Dworkin’s theory of liberal equality in Brazil.

Palavras-chave : Dworkin, Ronald; Higher Education; Equality.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )