SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número78TESTE ADAPTATIVO INFORMATIZADO DA PROVINHA BRASIL - LEITURA: RESULTADOS E PERSPECTIVASO QUE DIFERENCIA ESCOLAS COM BOM DESEMPENHO NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL? índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Estudos em Avaliação Educacional

versão impressa ISSN 0103-6831versão On-line ISSN 1984-932X

Resumo

SOUSA, LEANDRO ARAUJO DE; PONTES JUNIOR, JOSÉ AIRTON DE FREITAS  e  BRAGA, ADRIANA EUFRÁSIO. ARE THE TESTS OF THE NATIONAL EXAM OF UPPER SECONDARY EDUCATION UNIDIMENSIONAL?. Est. Aval. Educ. [online]. 2020, vol.31, n.78, pp.554-576.  Epub 09-Jun-2021. ISSN 1984-932X.  https://doi.org/10.18222/eae.v31i78.7203.

The Item Response Theory model used in many educational tests in Brazil, such as the Exame Nacional do Ensino Médio [National Exam of Upper Secondary Education], requires that items be unidimensional. This research therefore aimed to analyze whether the items of this exam contain such an assumption. Based on a random sample of participants who took the exam in 2017, the dimensionality of its tests was investigated using the Parallel Analysis test and the Full Information Factor Analysis. The results show that some items are not unidimensional.

Palavras-chave : EDUCATION ASSESSMENT; ASSESSMENT METHODS; FACTOR ANALYSIS; ITEM RESPONSE THEORY.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )