SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33CONCEPÇÕES E PERSPECTIVAS DA PLATAFORMA NILO PEÇANHA: REGULAÇÃO E EMANCIPAÇÃOAVALIAÇÃO EDUCACIONAL NO BRASIL: ARTIGOS ACADÊMICOS DE 1997 A 2018 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Estudos em Avaliação Educacional

versão impressa ISSN 0103-6831versão On-line ISSN 1984-932X

Resumo

ROTHEN, JOSÉ CARLOS; GOMES, LUIZ ROBERTO  e  OLIVEIRA, MARIA ELIZA NOGUEIRA. HETERONOMOUS-AUTONOMY IN POSTGRADUATE MANAGEMENT IN BRAZIL: THE CASE OF PPGE-UFSCAR. Est. Aval. Educ. [online]. 2022, vol.33, e08515.  Epub 16-Jan-2023. ISSN 1984-932X.  https://doi.org/10.18222/eae.v33.8515.

The present paper addresses the challenges of managing Postgraduate Education programs (PPGE) before the Brazilian postgraduate evaluation system coordinated by CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior) [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel]. Discussions are based on documentary and bibliographic sources. The collation and analysis of the sources allowed us to conclude that the management of PPGE-UFSCar (Universidade Federal de São Carlos) was based on the exercise of heteronomous autonomy, whose foundation is the progressive redirection of internal policies to the fulfillment of external prerogatives, as a resource for adaptation, considering the institutional particularities.

Palavras-chave : HETERONOMOUS-AUTONOMY; QUALITY MANAGEMENT; GRADUATE EVALUATION..

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )