SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34EFICÁCIA ESCOLAR DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE EDUCAÇÃO PROFISSIONALRELAÇÃO ENTRE A COMPETÊNCIA E A EXPERIÊNCIA EM AVALIAÇÃO DOS AVALIADORES DO SINAES índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Estudos em Avaliação Educacional

versão impressa ISSN 0103-6831versão On-line ISSN 1984-932X

Resumo

SANTOS, EDMILSON SANTOS DOS; REIS, MARIA DA CONCEIÇÃO DOS; SILVA, YURE GONÇALVES DA  e  RESENDE, MÁRIO. BLACK STUDENTS’S ACCESS TO HIGHER EDUCATION: THE CASE OF UFCSPA. Est. Aval. Educ. [online]. 2023, vol.34, e09938.  Epub 29-Dez-2023. ISSN 1984-932X.  https://doi.org/10.18222/eae.v34.9938.

The present study seeks to understand the impact of affirmative action policies on higher education. In this sense, three objectives guided the study: to evaluate the distribution of black students per course at the Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre; to compare the percentage of black students enrolled per course with the group’s proportion in the state of Rio Grande do Sul; and to analyze the distribution of black students per course in wide competition. Data were submitted to descriptive statistics and revealed an increase in participation of black students in all courses and at levels higher than the participation of this population in the state and that the end of Law n. 12.711/2012 will have an immediate impact of reducing enrollments of black students.

Palavras-chave : AFFIRMATIVE ACTION; QUOTA SYSTEM; HIGHER EDUCATION.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )