SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.08 número29Uma reflexão sobre a educação na dimensão de uma organização cultural índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036

Resumo

FONTANIVE, Nilma Santos  e  KLEIN, Ruben. Uma visão sobre o Sistema de Avaliação da Educação Básica do Brasil - SAEB. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2000, vol.08, n.29, pp.409-439. ISSN 0104-4036.

The article describes the comprising and the methodological procedures used to the instruments application and the analysis of the results of the Basic Education Evaluation System in Brazil (SAEB) in 1997. It presents the proficiency scales obtained to the subjects: Math, Portuguese, Science, Physics, Chemistry and Biology, as well as it discusses the profiles of the distribution of the students' proficiencies to Brazil and Federal Unities and by variables of age, sex, education level and the job situation of the students' parents. Finally, the article discusses the results of the application of hierarchy regression or multilevels indicating the variable intra and extra scholastic that proved that they are meaningful to explain the students' performances.

Palavras-chave : Evaluation; SAEB; Basic Education; Item Response Theory; Proficiency Scales.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )