SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número4Percepções de um grupo de licenciandos em Ciências Biológicas acerca da observação e do registro da observação na investigação científica a partir de uma sequência didáticaHistórias de vida e compreensão empática: uma pesquisa qualitativa sobre a estimulação da competência narrativa em estudantes de saúde índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313versão On-line ISSN 1980-850X

Resumo

RATZ, Sofia Valeriano Silva  e  MOTOKANE, Marcelo Tadeu. The construction of the data of arguments in a Investigative Didactic Sequence in Ecology. Ciência educ. [online]. 2016, vol.22, n.4, pp.951-973. ISSN 1980-850X.  https://doi.org/10.1590/1516-731320160040008.

This work is part of the analysis of discursive interactions and arguments and their relationship with the teaching of the sciences. The goal is to analyze the epistemic aspects in the construction of the arguments about data from the didactic material. We used the model of Toulmin to identify the arguments in an Investigative Didactic Sequence in Investigative Ecology that we apply to teachers on a short course. We applied two systems of categories in the episodes - epistemic practices and epistemic moves - to analyze the epistemic aspects of this process. The results indicate that there is a differentiation of epistemic aspects of episodes. Data provided with theoretical supports are simpler. Thus, data provided generally demands a lower quantity of epistemic moves and of epistemic practices. Specific data provided by the trainer requires a greater diversity of epistemic moves and epistemic practices by teachers.

Palavras-chave : Epistemic moves; Epistemic practices; Argumentation; Science teaching.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )