SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17Dialogues between schools and the knowledge of Quilombola communities: the decolonization of the curriculum from Law no. 10.639/2003Ethnic-racial relations on the Pedagogical Master Plans of undergraduate teaching training degree courses in Biology in São Paulo author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Práxis Educativa

Print version ISSN 1809-4031On-line version ISSN 1809-4309

Abstract

SILVA, Maurício. Educação afrocentrada como pedagogia decolonial no contexto educacional brasileiro. Práxis Educativa [online]. 2022, vol.17, e19343.  Epub Aug 27, 2022. ISSN 1809-4309.  https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.17.19343.075.

Este artigo tem como objetivo abordar o conceito de educação afrocentrada, a partir da teoria da afrocentricidade, divulgada principalmente pelo educador e intelectual afro-americano Molefi Asante, inserindo alguns de seus princípios no contexto da pedagogia decolonial latino-americana, com especial atenção para o contexto educacional brasileiro. O resultado da abordagem aponta para a necessidade de empregar a educação afrocentrada e o currículo afrocentrado como instrumentos para a efetivação de uma autêntica pedagogia decolonial

Keywords : Educação afrocentrada; Afrocentricidade; Molefi Asante; Pedagogia decolonial; Educação brasileira..

        · abstract in English | Spanish     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )