SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número52Mulher negra no mundo do trabalho: identidade étnico-racial na educação profissionalEm gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão impressa ISSN 1516-4896versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

MORAES, Gustavo Henrique  e  KIPNIS, Bernardo. Identidade de Escola Técnica vs Vontade de Universidade nos Institutos Federais: uma abordagem histórica. Linhas Críticas [online]. 2017, vol.23, n.52, pp.693-716. ISSN 1981-0431.  https://doi.org/10.2017/lcv23n52.693.

The Federal Institutes have been facing a conflictual process in building its new institutionalities, being the stage of a constant tension between the secular vocational school identity, represented by technical training offer to the working class, and the will of university, represented by a defense of a supply directed for higher education and by a trial implementation of a research model based on the university experience. In order to understand this tension, this article brings an historical approach of this process.

Palavras-chave : Federal Institutes of Education; Science and Technology; Vocational and Technological Education; Technical School Identity; Will of University; New Institutionality.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )