SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 suppl.esLinguagem e acordos linguísticos em Aristóteles: contribuições para uma educação artística, poética e retóricaAprendizagem escolar e formação ética: uma abordagem retórica índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596x

Resumo

LEMGRUBER, Márcio Silveira. When the world became an opened labyrinth. Educação e Filosofia [online]. 2016, vol.30, suppl., pp.269-288. ISSN 1982-596x.  https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30nEspeciala2016-p269a288.

In the present article, by rescuing the work De rerumnatura (On the nature of things) written by Roman poet/philosopher Titus Lucretius Caro, I present the influence (and resistance) of epicurean philosophy in the concept of modern world and man. I introduce traces of the influence in the works of Montaigne, Shakespeare, Giordano Bruno, and Galileo Galilei, as the basis for the construction of the root metaphor of the world as an open labyrinth that started to emerge (or re-emerge).

Palavras-chave : Theory of argumentation; Metaphor; Epicureanism; Lucretius.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )