SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21Entre a educação, a saúde e a religião: Antônio de Almeida Lustosa e os cuidados educativos com a saúde da criança e da família paraense (1935)”Repercussões das guerras civis na Colômbia no sistema de ensino público, século 19 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de História da Educação

versão On-line ISSN 1982-7806

Resumo

RODRIGUES, Melânia Mendonça; LIMA, Niédja Maria Ferreira de  e  SILVA, Vívia de Melo. Public institutions of education for the youth of Campina Grande (1950-1960): democratization or elitism?. Cad. Hist. Educ. [online]. 2022, vol.21, e085.  Epub 13-Set-2022. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-85.

By approaching the Colégio Estadual da Prata (Prata State College) (1953) and the Escola Normal Estadual (State Teachers' College) (1960), two public secondary education institutions from Campina Grande, Paraíba, the article discusses the social prestige of both institutions, highlighting opening ceremonies and the scholars in their first decades of operation. The findings originate from articles by local newspapers and students files, available at the institutions' archive. The news coverage and political dimension of the opening ceremonies constitute strong indication of the social prestige given to the Colégio Estadual da Prata and the Escola Normal Estadual. About its students, they were young boys and girls from traditional families of the elite of the city and surrounding communities. Such findings allow us to consider that the trajectory of the institutions, during the analyzed period, emphasizes the tension between elitism and democratization of secondary education in the city during the decades from 1950 to 1960.

Palavras-chave : Secondary education in Campina Grande (1950-1960); Colégio Estadual da Prata; Escola Normal de Campina Grande.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )