SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25RELAÇÕES ENTRE CONCEPÇÕES DE BIODIVERSIDADE E SINGULARIDADES DE LICENCIANDOS E PROFISSIONAIS DE BIOLOGIAA INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

SANTOS, João Paulo Magalhães dos  e  SANTOS, Bruno Ferreira dos. GUIDELINES FOR PLANNING SCIENCE TEACHING BASED ON THE THEORY OF CONCEPTUAL PROFILES. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2023, vol.25, e40890.  Epub 20-Fev-2023. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172022240134.

Conceptual profile is a model that characterizes the heterogeneity of conceptual thinking in the meaning of scientific concepts, assuming the coexistence, in individuals, of two or more ways of meaning the same concept, when it is mobilized in different contexts. This research started from the following question: which guidelines can support the planning of science teaching based on the theory of conceptual profiles? In order to do so, we used a theoretical-bibliographic study, in which we analyzed a set of theses and dissertations that developed science teaching interventions supported by the theory. This analysis allowed us to enunciate theoretical-methodological guidelines for the planning of teaching supported by the theory of conceptual profiles.

Palavras-chave : Theory of conceptual profiles; Pedagogical planning; Science teaching.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )