SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número02Povoar o hinterland o ensino rural como fronteira entre estatística e educação na trajetória de Teixeira de FreitasAssociação Sul Rio-Grandense de Professores e Associação Católica de Professores apontamentos sobre a organização do professorado nas décadas de 1930 e 1940 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

VELOSO, Geisa Magela. Inspeção escolar e as estratégias de demarcação de espaço de poder e autonomia profissional (1912-1914). Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2010, vol.10, n.02, pp.133-167. ISSN 2238-0094.

This article analyses resistance operations against school inspection, focusing on strategies and tactics an elementary teacher and a school headmaster use and who build their identities and fight for professional space in the first decades of the 20th century, in Montes Claros, in the State of Minas Gerais. The search occupies the Cultural History in the trend proposed by Chartier (1990) and exploits official correspondence, inspection reports, the magazine Revista do Ensino and the newspaper Gazeta do Norte as document sources. It is considered by Certeau (1998) that strategies have as reference a place and a space of their own power; while the tactic is a calculation which plays the others’ power and in the studied cases, the identification of the good teacher representation and the good teacher is enabled.

Palavras-chave : Education History; School Inspection; School Practices; Schools; Elementary School.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )