SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número01Inventário de fontes das escolas dirigidas pelo educador anarquista João Penteado (1912-1961): dimensão pedagógica e contribuição para a história da relação trabalho e educação no BrasilGrupos étnicos, pluralidade cultural e políticas públicas na história da educação, no Rio Grande do Sul índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de História da Educação

versión On-line ISSN 2238-0094

Resumen

VEIGA, Cynthia Greive. A escola e a República: o estadual e o nacional nas políticas educacionais. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2011, vol.11, n.01, pp.143-178. ISSN 2238-0094.

This paper discusses the restructuring of the elementary school in Brazil in the first decades of the Republic as a social-political process that integrated the tension between State policies and the development of nationalism. It was found that the demand for the effective participation of government in the fight against illiteracy and the expansion of the elementary school as condition for the exercise of democracy were part of the crises of federalism in Brazil in parallel with the growth of nationalism.

Palabras clave : Republic; School; Federalism; National Education.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )